December vorig jaar stuurde wij onze deelnemers een e-mail waarin wij hen op de hoogte stelden van de laatste juridische ontwikkelingen. Deze mail vindt u hieronder. De rechter heeft ervoor gekozen om alle zaken tegen het truckkartel te bundelen. De reageertermijn voor de fabrikanten werd vastgesteld op 1 jaar.
—————————-
Beste deelnemer aan de truckkartel-claim,
De bodemprocedure tegen de grote fabrikanten van het truckkartel loopt nu een jaar. Via deze mail stellen wij u graag op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen.
Vorig jaar zijn wij voor onze deelnemers een rechtszaak gestart bij de rechtbank Amsterdam. Meerdere groepen gedupeerden uit het buitenland hebben hetzelfde gedaan. Vanuit heel Europa hebben zich partijen gemeld om te procederen tegen het truckkartel. Dit komt omdat het Nederlandse rechtssysteem relatief goed is ingericht voor het afwikkelen van massaschades.
De rechtbank Amsterdam heeft ervoor gekozen om alle zaken te bundelen in één grote rechtszaak. Onze zaak is gebundeld met 14 andere partijen. Wij houden contact met de andere eisende partijen. Zo kunnen we de krachten bundelen en wordt onze gezamenlijke zaak sterker. Uiteraard houden wij daarbij de individuele belangen van onze deelnemers altijd scherp in het oog.
Onlangs heeft er een zogenaamde ‘regiezitting’ plaatsgevonden. Deze zitting had tot doel om de planning voor het vervolg van de rechtszaak vast te stellen. De rechter besloot om de truckfabrikanten nog een jaar te geven om te reageren op de dagvaardingen. Wij vonden dit veel te lang omdat wij onze dagvaarding al een jaar geleden gestuurd hebben. Ons bezwaar mocht echter niet baten en de rechter is bij de termijn van een jaar gebleven.
Dat betekent dat er in december 2022 een antwoord zal komen van de truckfabrikanten. Daarna zullen er meer rondes volgen waarin juridische argumenten worden uitgewisseld. Over het moment waarop de rechtbank uitspraak zal doen is nu nog niets te zeggen.
Het hoort nu eenmaal bij dit soort grote rechtszaken dat de juridische procedure veel tijd in beslag neemt. Wij zullen er in ieder geval alles aan doen om de procedure zo goed en snel mogelijk te laten verlopen. Daarbij hebben wij er alle vertrouwen in dat wij voor al onze deelnemers een goed resultaat zullen bereiken.
Heeft u uw bewijsstukken* voor de claim al op orde? Bewaar in elk geval de administratie en documenten van uw trucks uit 1997-2013. Upload in elk geval de factuur in uw digitale dossier. Na afloop van de collectieve procedure zullen deze van belang worden. Via onze opvraagservice bewijs truckhistorie kunt u ook uw RDW truckhistorie opvragen. Zo vergaren wij voor u het noodzakelijke bewijs. U kunt de service opvragen via uw digitale dossier uw digitale dossier. |
Wij hopen u hiermee voor nu voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Dhr. mr. S.T.J. Zuurbier
*Voor meer info over bewijsstukken kunt u terecht bij onze veelgestelde vragen
Hogehilweg 17
Postbus 22990
1100 DL Amsterdam
T 0800-0250026
F 020-5811011